فروشگاه فایل 021

پاورپوینت,مقاله,پی دی اف,تحقیق,جزوه دانشگاهی,,نمونه سوال,دانلود رایگان

فروشگاه فایل 021

پاورپوینت,مقاله,پی دی اف,تحقیق,جزوه دانشگاهی,,نمونه سوال,دانلود رایگان

دانلود رایگان دانلود پاور پوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش

دانش مدیریت دانش مفهوم دانش اطلاعات بازار دانش انتقال دانش
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 158 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 100
دانلود پاور پوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش

فروشنده فایل

کد کاربری 23133

تاریخچه

تام استوارت در 1994 طی مقاله ای در مجله فورچون، این مسئله را به شرکتها یادآوری کرد که به آنچه می‌دانند بیش از آنچه دارند (سرمایه مادی) اهمیت دهند.، یعنی به « سرمایه فکری »
پس از وی، پیتر دراکر دانش را به عنوان پایه های رقابت در جامعه فرا سرمایه باوری معرفی کرد.
اقتصاددانی به نام استنفورد پال رومر دانش را تنها منبع بی پایانی نامید که با استفاده بیشتر، حجم آن بیشتر می شود.
در 1995، دو تن از دانشگاهیان ژاپنی به نامهای نوناکا و هیروتاکا تاکه اوچی کتابی به نام «شرکت دانش آفرین» منتشر کردند که به صورت نقطه عطفی در مطالعات گسترش دانش و استفاده از آن در شرکتهای ژاپنی درآمد. در همان سال، دوروتی لئونارد بارتون کتابی به نام «سرچشمه‌های دانش» (درخصوص بررسی آخرین مطالعات مربوط به نقش دانش در تولید محصولات) به چاپ رساند.
در سالهای اخیر، کتابهای متعددی در زمینه تشویق مدیران به مدیریت دانش – بدون ذکر چگونگی انجام آن – چاپ و منتشر شده است. شرکتهایی نظیر داوکمیکال واسکاندیا و مشاورانی مانند مک کنیزی، ارنست و یانگ و مشاوران آی، بی، ام،«مدیران ارشد علمی» و «مدیران سرمایه علمی» را به استخدام در آورده‌اند تا بر سرمایه علمی شرکتها نظارت کنند. آنها به پس‌اندازها، پیشرفتها و افزایش تولید ناشی از سازماندهی علمی و مدیریت دانش اشاره داشته اند.
در شرکت دارویی سوئیسی هافمن – لاروش یک مبتکر مدیریت دانش در سالهای 94-1993، روند گسترش کاربرد داروهای جدید و مدارک پیچیده جمعی را که می بایستی به موسسه ملی دارو و مقامات سیاستگذاری اروپایی ارائه می شد تا داروی جدید مورد تایید آنها قرار می‌گرفت و به بازار عرضه می‌شد، دگرگون ساخت به دلیل ابتکار او، تایید و استفاده از داروهای جدید طی فقط چند ماه (بسیار کمتر از سابق) صورت می گیرد. این بهبود رویه باعث یک میلیون دلار صرفه جویی به ازای هر روز عدم تاخیر در کسب مجوز شد.
در 1996، پنج گروه پیشگام جراحی قلب از 5 مرکز نوین پزشکی در انگلیس، طی تجربه ای گروهی، عملیات انجام شده در اتاقهای عمل یکدیگر را مشاهده کرده و اطلاعاتی در مورد روشهای موثر خود مبادله کردند. در نتیجه، 24 درصد از نرخ مرگ و میر ناشی از عمل جراحی در زمینه رفع گرفتگی در شریانها کاسته شد و 74 مورد از مرگهای قابل پیش بینی، هرگز اتفاق نیفتاد.
مفهوم دانش
1.داده ها
داده ها، رشته واقعیت هایی عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. از دیدگاه سازمانی، داده‌‌ها به درستی یک سلسله معاملات ثبت شده منظم تلقی شده اند. وقتی یک مشتری وارد جایگاه بنزین شده و باک خودروی خود را پر می کند، در واقع معامله ای اتفاق افتاده که به نوعی می تواند به عنوان « داده » توصیف شود. زمان انجام معامله، حجم کالای خریداری شده و مقدار پولی که بابت آن پرداخته می شود، هر یک، داده ای خاص به شمار می آید. این داده ها، فاقد هر گونه اطلاعاتی درباره علت انتخاب این جایگاه بنزین توسط مشتری و مراجعه بعدی او هستند.
سازمانهای نوین، معمولا داده ها را در یک سامانه فناوری ذخیره می کنند
پیتر دراکر به عنوان یکی از نویسندگان معروف متون مدیریتی، یادآور شده است که اطلاعات یعنی « داده های مربوط و هدفدار »‌ به بیانی دیگر از نظر او داده ها به تنهایی «‌ مربوط » و «‌ هدفدار » نیستند.
شرکتها، مدیریت داده ها را از نظر کمی بر حسب ظرفیت، سرعت و هزینه ارزشیابی می کنند
نگهداری سوابق و بایگانی، نقطه کانونی فرهنگ داده به شمار می آید و مدیریت موثر داده ها در موفقیت آنها نقش به سزایی دارد. البته این وضعیت به دو دلیل نا درست است : اول اینکه داده ها را می توان مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم گیری به شمار آورد، البته داده ها نشانگر ربط، بی ربطی و اهمیت خود نیستند، اما به هرحال برای سازمانهای بزرگ اهمیت زیادی دارند، چرا که مواد اولیه ضروری برای خلق اطلاعات به شمار می آیند.
اطلاعات
نوعی «پیام»‌ به شمار می آید. پیام مورد نظر ما معمولا به شکل مدرکی مکتوب یا به صورت ارتباطی شنیداری یا دیداری نمود می یابد. اطلاعات از یک « فرستنده » ارسال شده و به وسیله « گیرنده » دریافت می شود.
واژه اطلاعات به معنی «شکل دادن به بینش و دید دریافت کننده اطلاعات» است. به این معنی که « تنها گیرنده می تواند مشخص کند که دریافتی های وی واقعا اطلاعات بوده و او را تحت تاثیر قرارداده است.»
ابزار
در سازمانها، اطلاعات از طریق شبکه های نرم افزاری و سخت افزاری جابه جا و توزیع می شوند، شبکه ارتباطی سخت، قسمتهای مشخص و قابل دیدن دارد : سیمها، آنتن های ارسال، آنتن های ماهواره‌ای، پست خانه ها، نشانی منازل و جعبه پست های الکترونیکی،‌نمادهای ارتباط سخت افزاری هستند. شبکه ارتباطی نرم،‌کمتر قابل رویت است.
معیارهای سنجش کمی مدیریت اطلاعات، شامل مبادلات و ارتباط می‌شود . مثلا پست الکترونیک چند مشترک دارد؟ و کاربران «لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پیغام در مدت زمانی مشخص مبادله می‌شود؟
معیارهای سنجش کیفی، میزان اطلاع رسانی و قابل استفاده بودن اطلاعات را نشان می دهند : مثلا آیا پیغام دریافتی،‌دید جدید به من می دهد ؟ آیا این پیغام به من کمک می کند که شرایطی خاص را درک کنم،‌تصمیمی مناسب بگیرم و یا مشکلی را حل کنم ؟
به قول پیتر دراکر:‌ « داشتن ارتباط و هدف،‌ ویژگی اطلاعات است».
چند معیار مهم برای تبدیل داده ها به اطلاعات
مربوط به متنی مشخص :‌ هدف از گردآوری داده ها را می دانیم.
تقسیم بندی شده : بخشهای کلیدی و تعیین کننده داده ها را می شناسیم.
محاسبه شده : داده ها ممکن است با محاسبات ریاضی و آماری تجزیه و تحلیل شوند.
اصلاح شده : داده ها غلط گیری می شوند.
خلاصه شده : داده ها ممکن است در حجم کمتری خلاصه شوند.
معمولا محاسبات، خلاصه سازی و طبقه بندی توسط ” انسان” صورت می‌گیرد. مشکل، ‌اشتباه گرفتن اطلاعات، یا دانش، با فناوری انتقال آنهاست.!
از هنگام طرح این مسئله که « رسانه، پیام است » به وسیله مارشال مک بوهان، تا کنون که هر روزه در مورد «قدرت دگرگون ساز شبکه ارتباطی جهان» گفت و گو می شود،‌پیوسته شنیده می‌شود که که فناوری اطلاعات نه تنها روشهای ما بلکه خود ما را نیز دگرگون خواهد کرد. نکته مهم این است که هدف «رسانه» پیام نیست، هر چند که ممکن است رسانه بر پیام اثری عمیق داشته باشد. آنچه که انتقال می یابد به مراتب مهم تر از رسانه است. صرف داشتن تلفن نمی تواند تضمین کننده و حتی مشوق گفت و گویی عالی و دلخواه باشد.
و در ادامه داریم:
دانش
دانش در عمل
تجربه
آگاهی به واقعیت ( درک پیچیدگی)
داوری
قوانین سرانگشتی، شمّ و شهود
اقتصاد متغیر جهانی
همگرایی کالا و خدمات
اندازه سازمان و مدیریت دانش
شبکه های رایانه ای و تبادل دانش
بازار دانش
پیامهای بازار دانش
کاستی های بازار دانش
آسیب شناسی بازار دانش
ایجاد بازارهای دانش کارساز
نمایشگاه دانش
مزایای جنبی بازار دانش
راه کسب دانش
رمزگذاری و هماهنگی دانش
نقشه کشی و مدل‌سازی دانش
فناوری و طراحی نقشه دانش
سیاست‌شناسی و نقشه کشی دانش
مطالعه موردی، ساختار مدیریت دانش موسالتو
برخی تهدیدهای دیگر رمزگذاری
انتقال دانش
نحوه انتقال دانش
فایل پاورپوینت 100 اسلاید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.